ASAL USUL TERAPI ELEKTROSTATIK


Idea mengurangkan rasa sakit dengan kuasa pertama kali ditemui pada tahun 1752 oleh Benjamin Franklin dari Amerika, yang membuktikan petir yang disebabkan oleh kuasa yang dihasilkan antara awan dan tanah. Kerana penemuan ini, kemudian didapati bahawa kuasa berkesan dalam rawatan pelbagai penyakit.

Pada 1776, Hiraga Gennai Jepun membuat sebuah generator elektrik disebut “Electriciteit” yang diyakini berkesan untuk menghilangkan rasa sakit dan digunakan secara meluas dengan pesakit. The Electriciteit terus menikmati populariti di antara doktor yang mengubati rematik dan neuralgia sampai abad ke-19.

Di Eropah, menurut kamus perubatan dari abad ke-10, aparat terapi elektrostatik potensi jenis berbeza dari yang di Jepun secara klinikal digunakan pada saat itu.

Kemajuan penyelidikan dan pembangunan yang berkaitan dengan elektrostatik aparat terapi berpotensi di Jepun menyebabkan aplikasi klinikal yang dilakukan selama lebih dari 50 tahun. Hari ini, banyak jenis yang dirancang untuk keperluan rumah tangga yang banyak tersedia di samping mereka untuk kegunaan profesional di institusi perubatan.
Terapi elektrostatik Potensi Meningkatkan Kekuatan Dari Penyembuhan Alam

Tubuh manusia terdiri daripada 6 bilion sel yang melaksanakan pelbagai fungsi. Fungsi umum tubuh mengaktifkan mekanisme umpan balik yang membantu untuk mengekalkan persekitaran optimum untuk sel-sel untuk melakukan semua kegiatan vital mereka. Dengan kata lain, ketika perubahan persekitaran luaran, fungsi tubuh untuk mengoptimumkan persekitaran dalaman termasuk tekanan osmotik cairan tubuh, komposisi gas dan komposisi elektrolit pH, darah dan suhu badan. Untuk tujuan ini mempertahankan kemalaran persekitaran dalaman, sel-sel dan organ tubuh kita dikendalikan oleh mekanisme umpan balik yang didasarkan pada kerjasama antara sistem saraf, endocrinal dan kekebalan tubuh.
Ini ketetapan yang tetap dipertahankan dalam lingkungan dalaman tubuh kita disebut “homeostasis” dan, pada dasarnya, dipelihara oleh kerjasama antara sistem kami dan mekanisme yang mengatur organ peribadi kita.

Kita perlu menjaga homeotasis jika kita ingin terus hidup. Kami jatuh sakit ketika homeostasis kita secara signifikan terganggu, tetapi kita juga mempunyai mekanisme automatik yang bekerja untuk mempertahankan homeostasis (mekanisme umpan balik). Hal ini disebut “mekanisme homeostasis” atau “kekuatan penyembuhan alami”. Tubuh dapat pulih dari penyakit jika tahap gangguan homeostasis berada dalam batas-batas kekuasaan penyembuhan alami kita. Jika melebihi had-had ini, hasilnya adalah kematian. kekuatan penyembuhan alami, dengan kata lain, adalah kekuatan untuk mencegah penyakit atau untuk membantu kita sembuh dari penyakit. terapi potensi elektrostatik menggunakan alat terapi berpotensi elektrostatik bekerja untuk meningkatkan daya penyembuhan semulajadi yang mempertahankan homeostasis dalam sistem kami.

“Semua mekanisme penting, terlepas dari bagaimana mereka mungkin berubah-ubah, hanya mempunyai satu tujuan, bahawa tujuan terdiri hanya dari pemuliharaan keadaan kehidupan di dalam lingkungan dalaman tubuh kita.” (Abad ke-19 Perancis fisiolog Claude Bernard)
peranti Terapi adalah alat perubatan yang mengajar potensi arus bolak ke * tubuh disolasi manusia, sehingga mengelilingi tubuh dengan medan elektrik yang mempunyai kesan yang menguntungkan. Aparat medan elektrik merangsang reseptor rasa kulit melalui saraf. Rangsangan ini akhirnya bekerja pada mekanisme tetapan tubuh seperti sistem saraf autonomi, atau hipotalamus, di otak.
Hanya satu dari manfaat dari kesan-kesan adalah bahawa fungsi homeostatis tubuh disimpan di dalam tahap yang sihat dengan mengembalikan jumlah elektrolit dalam darah (khususnya, natrium, kalium, dan ion kalsium) kepada nilai-nilai normal. Hal ini membolehkan tubuh untuk pulih dari berbagai gejala yang tidak menyenangkan.
* Tidak adanya virtual dari arus elektrik bermakna bahawa pengguna tidak mengalami goncangan, kesemutan, atau sensasi tidak menyenangkan apapun.
Homeostasis dan bidang kuasa Alam Tubuh Penyembuhan
Perubatan pada masa ini ubat-ubatan Barat hari biasanya diberikan setelah diagnosis. diagnosis tersebut berdasarkan ujian yang dirancang untuk mencari penyimpangan dalam pelbagai bahagian tubuh. Namun, sukar untuk ujian untuk mengesan “semi-sihat” keadaan, seperti sakit kepala, bahu kaku, insomnia, dan sembelit kronik, yang sering terlihat di masyarakat stress saat ini. Keadaan tersebut sering kali gagal untuk dapat didiagnosis sebagai kesihatan yang buruk.
Oriental ubat-ubatan, di sisi lain, berdasarkan pada konsep roppu Gozo (lima vital dan enam organ dalaman), dimana kesihatan dianggarkan bergantung pada fungsi normal semua organ-organ ini untuk menjaga keseimbangan optimum (homeostasis). Runtuhnya keseimbangan ini menyebabkan pelbagai gejala untuk membangunkan, termasuk sakit dan nyeri, simpulan, muka memerah, dan menggigil. ubat Oriental dilihat gejala ini sebagai penunjuk daripada “semi-kesihatan”, dan menganggap mereka untuk menjadi peringatan tanda-tanda awal penyakit. Dalam rangka meningkatkan kekuatan alami tubuh manusia penyembuhan, kaedah terapi pelbagai telah dipraktikkan dari zaman kuno, termasuk Kampo (ubat herba oriental), akupunktur, kyu (moxibustion), dan urut Amma.
Modern terapi fizikal didasarkan pada campuran kejayaan perubatan Barat dengan konsep perubatan Oriental. Berbagai macam peralatan perubatan dan peralatan untuk digunakan dalam terapi fizikal yang sedia, banyak yang juga bekerja di rumah sakit dan kemudahan lain yang menawarkan rawatan perubatan.

No comments:

Post a Comment